DOT pneumatiky – víte, o co jde a kde ho hledat?

 

 

Každá pneumatika má na sobě tzv. DOT, neboli číslo, pomocí něhož dovedeme určit její přesné stáří. Když najdeme na bočnici například číslo „3517“, znamená to, že daná pneumatika byla vyrobena v 35. týdnu roku 2017.

 

Potřebuji stáří pneumatiky vůbec znát?

Ptáte se, k čemu je běžnému uživateli takový údaj dobrý? Stáří pneumatiky je sice důležité, ale orientovat by se člověk měl spíše podle jiných ukazatelů, jako je třeba hloubka dezénu. DOT sice ukazuje, kdy byla pneumatika vyrobena, ale už neříká nic o jejím skladování, opotřebení a podobně. Je tedy důležitý spíše pro výrobce, kteří podle něj dovedou zjistit, jaká směs byla při výrobě použita i jaké stroje a kteří operátoři na ní pracovali.

S pneumatikami to totiž není jako s potravinami – nepodléhají zkáze tak rychle samy od sebe. Výrobci totiž do směsi na výrobu pneumatik přidávají určitá činidla, která zajišťují dlouhodobou ochranu produktu. Jestliže tedy pneumatiku správně skladujete, má téměř stejné vlastnosti jako po vyjetí z výrobní linky i za pět let. Její opotřebovávání a skutečné stárnutí začíná až ve chvíli, kdy ji obujete na vůz.

Jak skladovat pneumatiky správně?

Pokud tedy chcete, aby vám nová pneumatika vydržela skutečně jako nová dlouho, můžete ji bez starostí skladovat i 5 let. Musíte ale dodržet následující pravidla. Skladujte:

  • V suchu
  • V chladu
  • Mimo dosah světla
  • Mimo dosah chemických látek a zdrojů ozonu

 

Co byste měli vědět o skladování pneumatik?

 

Při nesprávném uskladnění nebo při skladování v nevhodných podmínkách dochází u pneumatik ke změně jejich fyzických vlastností. Může tak dojít ke zkrácení jejich životnosti a jejich stav se může zhoršit natolik, že je již nebude možno dále používat. Správně uskladněné pneumatiky si zachovají své vlastnosti prakticky beze změny po několik let.

Pneumatiky by se nikdy neměly skladovat venku, a to ani zakryté ochranným obalem.

Pneumatiky by se měly skladovat na chladném, suchém a přiměřeně větraném místě mimo přímé sluneční záření.

Pneumatiky je nutno chránit před přímým slunečním zářením a musí mít přiměřené větrání. Pneumatiky poškozuje zejména ozón, ve skladovacích prostorech se proto nesmí vyskytovat žádné zařízení, které produkuje ozón (elektrické generátory nebo kompresory).

Pneumatiky se nesmí dostat do kontaktu s rozpouštědly, pohonnými hmotami, mazivy, chemickými látkami apod.

Tlak v pneumatikách

Husticí tlak předepsaný pro váš automobil je výsledkem dohody mezi výrobcem automobilu a výrobcem pneumatik. Doporučené hodnoty husticího tlaku pro váš automobil/kombinaci pneumatik naleznete v příručce k automobilu, na vnitřní straně krytky víčka nádrže nebo na sloupku dveří u řidiče. 

Tlak pneumatik má vliv na celou řadu důležitých vlastností vozidla, jako je např. komfort jízdy, směrová stabilita, vedení v zatáčkách a při brzdění a také celkové chování při handlingu.

Jízda s nesprávným tlakem pneumatik bude mít negativní vliv na jednu nebo více z těchto důležitých vlastností.  

Pneumatiky musí být nahuštěny na tlak předepsaný výrobcem automobilu a výrobcem pneumatik. Jeho hodnota se obvykle liší v závislosti na zatížení a provozních podmínkách.

Předepsaný tlak je vždy stanoven pro STUDENÉ pneumatiky a nemělo by docházet k jeho poklesu pod tuto hodnotu. Tlak uvnitř zahřáté pneumatiky bude vlivem tepla vznikajícího při jízdě vyšší. Nikdy proto nesnižujte tlak u zahřáté pneumatiky. Poté, co vychladnou, by tlak pneumatik mohl být nižší než předepsané hodnoty.

Tlak pneumatik (včetně rezervní, pokud ji máte) byste měli kontrolovat a případně upravovat každých 14 dnů. Zvláště důležité je zkontrolovat a upravit tlak v pneumatikách před dlouhou cestou nebo dovolenou, protože v těchto případech může dodatečné zatížení vyžadovat zvýšení husticího tlaku v souladu se specifikacemi.

Jízda na přehuštěných pneumatikách bude mít negativní vliv na:

  • komfort jízdy,
  • směrovou stabilitu,
  • chování vozu při handlingu, zejména při rychlejším průjezdu zatáčkami,
  • nerovnoměrné opotřebení.

Dodržujte husticí tlaky doporučené výrobcem automobilu a výrobcem pneumatik.

Jízda na podhuštěných pneumatikách bude mít negativní vliv na:

  • odezvu na řízení,
  • směrovou stabilitu,
  • jízdní bezpečnost (pneumatika se může při zatáčení uvolnit z ráfku),
  • hospodárnost (vyšší spotřeba paliva, menší kilometrový výkon),
  • životnost pneumatiky,
  • nerovnoměrné opotřebení.

BEZPEČNOSTNÍ UPOZORNĚNÍ – Podhuštění může vést k poškození vnitřní části pneumatiky. To může vést k defektu pneumatiky nebo dokonce k jejímu prasknutí.. Skrytá poškození pneumatik nelze opravit změnou husticího tlaku pneumatik.

[pdf-embedder url=“https://agile-trans.cz/wp-content/uploads/2020/09/tabule-husteni-data.pdf“]

 

Doporučené utahovací momenty šroubů kol

 

Výrobci automobilů předepisují dotahovat šrouby kol momentovým klíčem na moment přesných 120 Nm. Lidé, co si mění kola sami většinou momentový klíč nemají, často tak dotahují kola zbytečně velkou silou, plnou vahou dospělého na páce klíče. To je špatný postup! Kvalitní momentový klíč stojí kolem 4000 korun a má rozsah 40 – 200 Nm.

 

[pdf-embedder url=“https://agile-trans.cz/wp-content/uploads/2020/09/tabule-utahovacich-momentu-data.pdf“]