JAK ZKONTROLOVAT AUTOBATERII

1. Pokud autobaterie není bezúdržbová, tzn, pokud to jde, otevřete ventily a doplňte hladinu elektrolytu destilovanou vodou na úroveň kontrolních zobáčků.

2. Připojte voltmetr na svorky akumulátoru a změřte napětí.

12,58V – 12,66V

Pokud voltmetr ukazuje hodnotu mezi 12,58 a 12,66 volty, je autobaterie plně nabitá a  v pořádku. U bezúdržbových autobaterií může být napětí trošku vyšší – 12,70V – 12,80V

12,70V – 12,80V

Pokud se jedná o bezúdržbovou autobaterii, je to její normální „nabité“ napětí. U klasického akumulátoru se může jednat jen o zvýšené povrchové napětí akumulátoru po nějaké delší jízdě a nebo po odpojení od nabíječky. Zapněte třeba světla na dvacet sekund, napětí by poté mělo poklesnout na normální hodnotu.

11,5V – 12,5V

Autobaterie je vybitá a je nutné ji co nejrychleji začít dobíjet. Autobaterie se dobíjí proudem o hodnotě jedné desetiny hodnoty její kapacity. Takže 44Ah proudem 4,4A přibližně deset hodin. Zvýšením hodnoty dobíjecího proudu dochází k poškozování olověných desek akumulátoru. Krátkodobě, nebo občas je to akceptovatelné, ale pokud budete takto zrychleně dobít často, akumulátor vám nevydrží.

10,5V – 11,5V

Při tomto napětí je už akumulátor velmi vybitý. K nabíjení takového akumulátoru nemusí stačit levné nabíječky a je potřeba jej dobít co nejdříve. Autobaterie při tomto napětí degraduje.

0V  – 10,5V

Napětí pod 10,5V znamená že je akumulátor možná zničený. Při nízkém napětí dochází k sulfataci článků a akumulátor se ničí. Pokud byla baterie v tomto stavu déle, nenabijete ji už na původní kapacitu ani napětí asi..  Autobaterie s nulovým napětím je pravděpodobně zkratovaná. Autobaterii vyměňte za novou.

13V – VÍCE

Autobaterie s napětím vyšším než 13V vyvařená. Přebíjením (nabíjením vysokým napětím, nebo proudem) došlo ke  ztrátě vody a změně koncentrace kyseliny sírové v elektrolytu. Hladina elektrolytu v akumulátoru už bude pravděpodobně velmi nízká a olověné desky obnažené a zničené. Autobaterii vyměňte za novou.

NALEZENÍ PŮVODCE ODBĚRU

Multimetr nastavte na max zatížení a jeho vývody zasuňte do příslušných portů.. tzn tak aby to odpovídalo návodu na měření proudu… Odpojte záporný pól z autobaterie a připojte na něj pořádně jeden z vývodů z multimetru (ampérmetru). Druhý vývod napojte na kabel který k baterce vedl.

Pro větší pohodlí to můžete napojit přes nějakou dvoulinku a sednout si s tím multimetrem do auta.. V takovém případě asi zaslepit také senzory vnitřního pohybu, abyste mohli testnout obvody i při zamčeném autě.

Multimetry za pár korun jsou normálně do 10 Ampér a to bude stačit pro test normálních funkcí.. Pokud by se zahřívaly vývody multimetru, nebo prostě údaj na displeji překračuje maximální povolené zatížení, musíte pro silnější…

Auto se po nějaké době od otevření a zavření dveří postupně povypíná a odběr z alternátoru klesne na nějakou tu výslednou klidovou úroveň. Ta by tedy měla být do 0,10A. Doba za kterou ten pokles nastane bude kolem dvou minut.

Jakmile je odběr vyšší, vybíjí to el. systém auta pravděpodobně přes konstrukční mez. Začněte tedy vytahovat pojistky a zase je vracet. Jednu po druhé. Je dobré u toho mít asi nějaký manuál s rozpisem umístění pojistek..

Pravděpodobně, vždy když nějakou pojistku vytáhnete, budete muset zase počkat na pokles aktivity řídící jednotky.. A nebo vypozorujete hodnotu odběru při kontrolních činnostech té jednotky a rovnou si to odečtete… Potom samozřejmě může docházek k nějakým nárustům v souvislosti se spínáním různých alarmů atd… Asi se i podívejte do manuálu auta, jestli tam něco k pojistkám není, ale vytahování pojistek při vypnutém klíčku je základ, takže by to mělo být v klidu.